Användarnas förväntningar

Här hittar du statistik på hur svenska användare och konsumenter ser på mobilen som medie-, kommunikations- och relationskanal. Siffrorna visar tydligt att användarna uppskattar och förväntar sig nyttotjänster från företagen. De gillar vidare att använda mobilen till att ha koll på exemplvis mobil- och elabonnemang. Många är öppna för rabatter, kuponger och geostyrda erbjudanden – så länge detta sker på kundens egna villkor. Många har testat QR-koder och om mervärde kan ges genom mobila kopplingar på andra annonsytor uppskattas detta.

Läs mer om metod och hur vi gjort undersökningen

Ladda ned hela rapporten

Kan mobilen bygga varumärke?

Många instämmer att mobila tjänster kan ändra uppfattning om ett företag. Mobilen är inte bara bra för att driva trafik - bra mobil närvaro och tjänster av nyttokaraktär bygger kundrelationen och varumärket.

Vi frågade användarna:

I vilken utsträckning stämmer följande påståenden?

Svenska folket säger ja!

Sveriges befolkning har redan tackat ja till mobilen i sina privata liv. Undersökningen visar att vi är erfarna och mycket öppna för mobilens plats i också i en kund-företag-relation. Mobilen har bevisat sin plats som hjälpmedel i ett köpflöde, även när det gälller betalningar. Många är positiva till relevanta erbjudanden i mobilen – också geostyrda.

Vad man gör idag och vad man planerar att göra

”Det är tydligt att folk vill ha nyttiga tjänster även från företag.”

Joel Bergqvist, strateg på Daytona Mobilen har öppnat upp helt nya möjligheter för företag att låta kunderna spendera långt mycket längre tid med deras varumärken än tidigare. Man ser klart i undersökningen att användarna gillar appar och tjänster som tillför omedelbar nytta, men är mindre intresserade av att ta del av annonsering i anslutning till något annat de vill utföra. Ingenting av det här är förvånande. Antalet digitala interaktioner som ett varumärke har med sina kunder utklassar övriga medier. Något som ofta förbryllar mig är att nästan alla varumärkesmanualer behandlar alla medier utom just de digitala. Om det är här användarna möter varumärkena oftast, borde inte företag och byråer prioritera att göra just detta bra då?

Exklusiva partners

TV.nu
Google
Eniro
Posten
Tarento

Partners

appSpotr
Freespee
Daytona
MobileTech
IDG
Harbour Front
Inmobi
Fröjd
mBlox
Tre kronor
Telenor

Produktionpartners

Daytona
Fröjd
Hyper Island

Mediepartners

Dagens Media
Mobil Business