Företagens mobila närvaro


MM360: Annonsörer diskuterar resultat under MM360 workshop

Här hittar du statistik på hur svenska företag själva ser på sin mobila närvaro. Siffrorna visar tydligt att trots att många lägger stora budgetar på marknadsföring, relations- och varumärkesbyggande i mobilen, så har inte majoriteten koll på vilka effekter investeringarna får. Hälften av företagen mäter inte effekt överhuvudtaget – detta trots att mobilmarknadsföring är väldigt mätbart. Majoriteten säger de har en mobil strategi men ändå håller hälften av företagen inte med om att mobila satsningar är viktiga för att stärka konkurrenskraften.

Läs mer om metod och hur vi gjort undersökningen

Ladda ned hela rapporten

86%

av företagen arbetar med mobil marknadsföring i någon form och

70%

av företagen uppger att de har en mobil strategi på plats

Topp 3 anledningar att företagen inte arbetar mer med mobil marknadsföring, enligt företagen

Dålig koll

Över hälften av företagen vet inte hur de påverkas av att deras kunder använder mobilen för att söka information om deras varor och tjänster. Detta trots att 56% av konsumenterna har sökt i mobilen för att hitta information om en vara och 49% har gjort prisjämförelser i mobilen.

Påverkas ni positivt eller negativt av att mobilen används för att jämföra priser och söka information om produkter

Och bara 46% anser att man uppnått mätbara effekter genom sina mobila aktiviteter.

“Allt förändras, för alltid.”

Per Holmkvist, grundare och Strategy Director, Mobiento Den mobila konsumenten förändrar såväl marknadsföring som produkter och tjänster, organisationer och strategier för alltid. Mobil kompetens inom det egna företaget och hos dess partners kommer att avgöra framtiden för alla varumärken och organisationer.

Exklusiva partners

TV.nu
Google
Eniro
Posten
Tarento

Partners

appSpotr
Freespee
Daytona
MobileTech
IDG
Harbour Front
Inmobi
Fröjd
mBlox
Tre kronor
Telenor

Produktionpartners

Daytona
Fröjd
Hyper Island

Mediepartners

Dagens Media
Mobil Business